Wednesday, 15 January 2014

Doa Mampu Menolak Ketentuan Takdir

Allah sifatkan orang enggan berdoa sebagai orang sombong. Dari segi bahasa, doa mempunyai pengertian menyeru, meminta dan mendakwa. Menurut istilah, doa bermaksud memohon atau meminta sesuatuyang baik daripada  Allah Yang Maha Pemurah dengan menggunakan bahasa yang diperbolehkan dan adabyang baik sesuai dengan ketentuan syarak.

            Diharuskan berdoa dengan menggunakan apa-apa bahasa sekalipun, dengan syarat tidak mengandungi unsur syirik yaitu menduakan Allah.

            Dari segi bahasa, selawat berarti kesejahteraan. Manakala mengikut istilah, selawat adalah memohon kesejahteraan dan keselamatan kepada Allah ke atas junjungan dan penghulu sekalian makhluk, yaitu Nabi Muhammad SAW. Biasanya, selawat juga sentiasa diiringi keatas keluarga, sahabat dan seluruh pengikut baginda.

            Menurut bahasa, zikir berarti mengingati. Secara istilah,bermaksud mengingati Allah setiap masa dan dimana saja dengan cara dibolekan syarak seperti menerusi ucapan, perbuatan serta hati.

            Hizib pula menurut bahasa bermakna bahagian, golongan, wirid dan senjata. Dari segi istilah, diartikan bacaan wirid yang juga sebahagian doa untuk diamalkan muslimin sebagai senjata atau pendinding diri dari pada pelbagai kejahatan yang datang dari manusia, jin syaitan atau makhluk lain.

            Oleh sebab itu, doa, selawat zikir dan hizib sebenarnya mempunyai hubung kait yang rapat antara satu sama yang lain. Semua itu antara bentuk ikhtiar atau usaha manusia supaya senantiasa dalam keadaan baik,selamat dansejahtera dibawah naungan Allah SWT dengan cara yang di ridhoi.

            Allah menyuruh hamba-Nya supaya memohon sesuatu kepada-Nya. Hal ini dinyatakan dalam surah Al-Mukmin ayat 60 yang bermaksud : “Dan Tuhan kamu berfirman. “berdoalah kamu kepada-Ku nescaya akan Aku perkenankan doa permohonanmu. Sesungguhnya orang yang sombong (takbur) daripada beribadah dan berdoa pada-Ku, akan Aku masukkan ke neraka jahanam dalam keadaan hina.”

            Menurut ayat tersebut diatas, Allah memerintahkan manusia senantiasa berdoa kepada-Nya dalam apa jua keadaan dan Allah mencela orang yang enggan meminta dan berdoa kepada-Nya dengan menyifatkan mereka sebagai orang yang sombong.

            Surah Al-Baqarah ayat 186 yang bermaksud : “Dan apabila hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku, berritahu mereka : “Sesungguhnya Aku (Allah) senantiasa hampir (dengan mereka), Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia sudi berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi segala perintah-Ku dan menjauhi sebarang larangan) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik serta betul.”

            Berdasarkan ayat tersebut diatas, Allah memerintahkan manusia berdoa dan diikuti dengan keimanan kepada-Nya. Ini menunjukkan antara syarat sesuatu doa akan dikabulkan adalah beriman dan meyakini Allah Dzat Yang Maha Mengabulkan doa dan manusia adalah makhluk yang sangat daif dan senantiasa memerlukan bantuan.

            Seruan berdoa juga dihuraikan menerusi hadis, antaranya hadis riwayat Tarmizi, bermaksud “Sesungguhnya doa itu memberi manfaat terhadap bala bencana yang berlaku dan yang belum berlaku dan tidak ada (yang mampu) menolak qada’ dan qadar Allah melainkan doa, (oleh yang demikian), adalah sebaiknya kamu senantiasa berdoa.”

            Hadis itu menunjukkan hanya doalah satu-satunya cara yang dapat menolak ketentuan Allah. Dalam hadis lain, dinyatakan doa itu ibarat senjata Muslimin. Ia juga sebagai tiang agama dan cahaya bagi seluruh permukaan langit dan bumi.

            Ada adab-adab dalam berdoa antara lain :
            -. Memilih waktu yang mulia
            -. Menghadap kiblat
            -. Melembutkan dan merendahkan suara
            -. Jangan bersajak ketika berdoa
            -. Merendahkan diri dan khusyuk
            -. Berdoa dengan keyakinan Allah pasti mengabulkan
            -. Memulakan doa dengan membaca zikir

No comments:

Post a Comment